Vsak teden novi nasveti. Spremljaj nas tudi na Facebooku.

Kako izboljšati odnos s hrano?

Dober odnos s hrano ni nekaj, kar bi lahko dosegli čez noč. To je nekaj, s čimer boste verjetno morali delati celo življenje – tako kot v odnosih s partnerjem, prijateljem ali katero koli drugo pomembno osebo v življenju. Ta članek raziskuje, kaj pomeni imeti dober odnos s hrano, in ponuja nasvete za začetek te poti.

 

Razumevanje vašega odnosa s hrano

Preden pa si začnete prizadevati za dober odnos s hrano, je pomembno, da natančno določite znake in simptome slabega odnosa s hrano. Dober odnos s hrano nima popolnoma nobene zveze s kakovostjo vaše prehrane ali vrstami hrane, ki jo jeste, temveč s tem, kako in zakaj izbirate hrano, ki jo jeste. Ko izboljšate odnos s hrano, boste opazili veliko manj stresa in skrbi glede prehranjevanja in večjo svobodo pri izbiri hrane.

 

To so znaki slabega odnosa s hrano:

  • Počutite se krive zaradi prehranjevanja.
  • Izogibate ali omejujete se na hrano, ki je za vas “slaba”.
  • Pripravili ste dolg seznam pravil, ki obdajajo živila, ki jih lahko in ne smete jesti.
  • Zanašate se na števce kalorij ali aplikacije, ki vam sporočijo, kdaj ste končali s prehranjevanjem.
  • Ne upoštevate naravnih znakov lakote v telesu.
  • V preteklosti ste bili na jo-jo dietah ali sledite najnovejšim modnim muham.
  • Ko jeste v družabnih okoljih, se počutite neizmerno stresno in tesnobno, ker se bojite, kaj si drugi mislijo o vaši izbiri hrane.

 

Ugotovite, kako omejujete in/ali uživate hrano. Za slabe odnose s hrano vam ni treba izkusiti vseh teh znakov. Kljub temu pa so opozorilni znak, da bi se lahko vaš odnos s hrano izboljšal, če občutite sramoto, krivdo, stres ali strah zaradi hrane, ki jo jeste. Pomembno je tudi zavedanje, da je vaš odnos s hrano lahko le  prehoden. Mogoče se boste prehranjevali popolnoma svobodno in ne boste obžalovali hrane, ki jo jeste (in to je vredu), drugič pa se boste po zaužitju določenih živil počutili krive (to ni vredu, je pa normalno).

 

Cilj dobrega odnosa s hrano je imeti več pozitivnih izkušenj s hrano kot negativnih. Pokazati potrpljenje in prijaznost do sebe je najpomembnejše.

 

Prepoznavanje dobrega odnosa s hrano

Dober odnos s hrano je kot vsak drug odnos – zahteva čas, prakso in veliko potrpljenja.

Pomembno je razumeti, da gre vaš odnos s hrano globlje kot da nanj gledate le kot gorivo za vaše telo. Za razliko od živali, ki se prehranjujejo izključno za preživetje, ljudje jedo iz različnih razlogov, kot so veselje, užitek, kultura, tradicija, socializacija in za oskrbo telesa. Ko začnete hrano ceniti kot več kot le vir goriva, lahko v njej začnete videti vrednost in razvijate bolj zdrav odnos.

Znaki dobrega odnosa s hrano vključujejo:

  • Date si brezpogojno dovoljenje, da jeste hrano, v kateri uživate.
  • Poslušate in spoštujete naravne znake lakote v telesu.
  • Ješ, ko si lačen, in se ustaviš, ko si sit.
  • Nobena hrana ni omejena.
  • Niste obsedeni s številkami na tehtnici.
  • Ne dovolite, da mnenja drugih narekujejo, katero hrano boste jedli.
  • Ni vam treba upravičevati izbire hrane.
  • Razumete, da vas hrana, ki jo jeste, ne opredeljuje.
  • Vso hrano uživate zmerno.
  • Izbirate živila, zaradi katerih se počutite najbolje.
  • Kalorije niso v središču vaše izbire hrane.

 

Če gledate ta seznam in razmišljate: “Nikoli ne bom prišel do te točke,” niste sami. Mnogi se borijo z idejo, da bi se odrekli prehranjevalni miselnosti in odrinili leta sporočil o prehrambeni kulturi, ki jih dobivajo že od mladih nog. Namesto da se osredotočate na označevanje vseh točk s seznama, se poskušajte približati vsakemu posebej s hitrostjo, ki ustreza vašemu tempu.

 

Kako pozitivni odnos s hrano vpliva na potek hujšanja?

Marsikdo se na tej točki vpraša, ali ni ravno to nasprotje vsega kar vem o hujšanju – da gre za omejevanje določene hrane, izogibanje kalorijam, gledanje na to kaj jem in kaj ne. Absolutno je v fazi hujšanja to očitno. Vendar se vsaka dieta na neki točki konča in je po njej treba znova uvesti normalen ritem prehranjevanja. Dober odnos s hrano je treba razvijati počasi, saj je to tek na dolge proge. Naučiti se je treba, da se hrana uživa zmerno, da si lahko privoščimo nekaj sladkega, a ne v prevelikih količinah, in da ob katerikoli hrani uživamo. Najpomembnejša točka preloma pa je, da se ustvarite ko niste več lačni. Ko boste osvojili to fazo, bo ohranjanje uravnotežene prehrane in pozitivnega odnosa s hrano mačji kašelj.